Toen ik nog in Oekraïne woonde, heb ik een tijdje geprobeerd cosmetica te verkopen om wat bij te verdienen. Na een jaar gaf ik het op. Niet omdat ik moeder was geworden en zelf bijna geen make-up meer droeg. Ook niet, omdat ik er achter kwam dat de meeste cosmetica vol chemicaliën zit en helemaal niet goed is voor je huid.

Hoewel het bovenstaande allemaal waar is, was het niet de reden. Ik ben gewoon geen goed zakenvrouw. Ik zou het wel kunnen hoor, echt. Ik zou écht een hele goede verkoopster kunnen zijn. Ik heb aardig wat kennis van huidverzorging en vindt het superleuk om vrouwen op te maken.  Ook heb ik alle vaardigheden die een verkoopster nodig heeft; (Dat heb ik van mijn moeder. Die werkte vroeger trouwens in een warenhuis, bij zo’n standje ) Ik ben bijdehand, heb charisma, overtuigingskracht en doorzettingsvermogen. Ik zou iemand met gemak over kunnen halen iets te kopen. Maar dat is nou juist het probleem. Tegenwoordig maakt men het meeste geld door mensen over te halen iets te kopen wat ze niet nodig hebben. En soms zelfs met geld dat ze niet hebben. En daar word ik echt niet blij van.

Vroeger, toen het leven nog simpel was, gingen zaken toch anders. Er was ergens vraag naar en jij zorgde voor het aanbod. Kleding, schoenen en meubels werden op maat gemaakt. De welvaart nam toe en zo namen ook de behoeftes van mensen toe. Accessoires lagen niet langer verstopt achter de toonbank, maar werden in het zicht gelegd en er kwamen etalages om klanten de winkel in te lokken. Op zich niks mis mee, want er zijn genoeg mensen die niet weten wat ze willen totdat ze het zien.

Laatst zag ik een reclame waarin iemand ‘het geheim’ van succesvol zakendoen vertelde.  Hij zei dat je niet moet inspelen op de behoeftes van mensen, nee, je moet een behoefte gaan creëren.   En dat is wat je nu steeds meer ziet in de reclamewereld. En het is soms heel subtiel. Waarom zijn mannen ineens hun hele lichaam gaan scheren? Zou een bepaald bedrijf dat scheermesjes verkoopt daar misschien iets mee te maken hebben? En wie heeft de make-up contour trend in hemelsnaam de wereld ingeroepen, waarbij je een primer, highlighter, foundation, bronzer en ook nog een speciaal sponsje nodig hebt? De beauty industrie natuurlijk. Gelukkig mag het nu allemaal wel weer wat minder, maar toch, je snapt het idee.

Anno 2020 hoef je niet eens meer een behoefte te creëren, je moet alleen alle trucjes kennen om zo veel mogelijk online volgers te krijgen. Toen ik me een beetje ging verdiepen in de blogwereld anno 2020, kwam ik ook allerlei manieren tegen hoe je geld kan verdienen met je blog. Het gebruik van bepaalde zoekwoorden, iets gratis aanbieden, allerlei manieren om meer mensen naar je site te brengen. Op zich niks mis mee als je inhoud te bieden hebt waar mensen ook iets aan hebben. Maar blijkbaar zijn er zat mensen die bakken met geld verdienen met inhoudsloze websites, omdat ze het zogenaamd ‘slim’ aanpakken. Ik word daar een beetje kriebelig van.

Gelukkig zijn er ook nog genoeg zakenmensen die wel mooie dingen creëren die toegevoegde waarde hebben. Dingen of diensten waar je wat aan hebt, die nodig zijn, waar je blij van wordt.  En dat geeft toch uiteindelijk ook veel meer voldoening, als je iemand iets kan bieden waar zijn of haar leven echt mooier van wordt? Ik moet denken aan de juwelier die onze trouwringen maakte en echt met ons meedacht. Of de schoenmaker die nog steeds met alle plezier je schoenen repareert. De kaasboer die bij ons aan huis komt. Mijn vriendin die een massagepraktijk heeft geopend. Mensen die echt liefde hebben voor hun vak. Mensen met passie. Ze zijn misschien niet de rijkste mensen, maar ze zijn wel gelukkig, want ze doen waar ze goed in zijn en maken anderen gelukkig.

Met deze blog verdien ik ook niks. Tenzij ik door een wonder duizenden bezoeker krijg ofzoiets. Maar ja dan moet ik allerlei woorden in mijn blog gooien en daar heb ik dus echt geen zin in. Dus ik heb besloten dat ik mijn doel behaald heb met deze blog als ik bij minsten 1 persoon een glimlach op het gezicht kan toveren. Plaats een reactie als jij die persoon bent.

Lizzy

Hi, ik ben Lizzy. 10 jaar getrouwd en moeder van 4 kinderen. Creatieve duizendpoot, gezellige kletskous, dromer, herstellend perfectionist. Gek op Gods schepping en altijd op zoek naar natuurlijke middeltjes voor health & beauty. Fun fact: Ik dans tijdens het tanden poetsen en zing tijdens het koken. Na 10 jaar in het buitenland probeer ik weer een beetje in Nederland te aarden.

Dit vind je misschien ook leuk...

3 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl_NLDutch