Gezond leven is een hot topic. Gelukkig maar, want een gezonde levensstijl zorgt ervoor da we meer energie hebben, gelukkiger zijn en minder snel ziek worden. Steeds meer mensen letten op wat ze eten en gaan meer bewegen. Maar goed, wat is nu gezond?

De meningen over wat gezond leven inhoudt, zijn nogal verdeeld. Het ligt er ook maar net aan vanuit welk oogpunt je kijkt. Als je last hebt van overgewicht en moet afvallen, let je op andere dingen dan als je er vooral op gericht bent meer energie te krijgen of je immuunsysteem wilt versterken. Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is er op een ontspannen manier mee om te gaan en je levensstijl stap voor stap te verbeteren. Want plotseling met een streng dieet beginnen, dat houdt bijna niemand vol. Een handige richtlijn om mee te beginnen is, dat je je gaat richten op jezelf voeden, en niet vullen. Oftewel; zorgen dat je de voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft, en niet alleen je honger stillen.

Van eetstoornis naar gezond leven

Ik ben geen expert, maar deel graag mijn ervaringen met jullie. Als kind was ik vrij slank, of mager, volgens mijn familieleden. Ik kon eten wat ik wilde, maar kwam niet echt aan. Ik was dan ook dol op zoetigheid. Toen ik in de puberteit kwam, begon ik te worstelen met mijn zelfbeeld. Ik vond mezelf lelijk, en besloot mijzelf uit te hongeren. Ik at hoogstens een banaan als ontbijt en mijn boterhammen gooide ik weg. Ik woog 50 kilo maar wilde afvallen. Gelukkig had ik veel liefdevolle mensen om mij heen, en leerde ik naar mijzelf kijken vanuit Gods ogen. Hij heeft mij gemaakt en heeft mij lief zoals ik ben. En daardoor kon ik ook mijzelf gaan liefhebben en begon ik weer te eten. Echt dik werd ik niet, daar heb ik geen aanleg voor, dus ik at eigenlijk gewoon waar ik trek in had, en nam gerust een tweede of derde stuk taart op een verjaardag. Ik at genoeg, maar niet echt gezond dus.

Als twintiger begon ik iets bewuster te eten, ik zorgde dat ik elke dag alles binnenkreeg wat op de schijf van vijf stond. Maar ik at nog steeds erg veel suiker. Ik at een banaan met chocopasta erop en zei : ik eet een banaan, dat is toch gezond? Ook was ik gek op bakken, en de brownies waren altijd meteen de zelfde dag op. Ik had totaal geen zelfbeheersing!

Zwangerschap en voeding

Eigenlijk ging ik pas echt nadenken over gezond leven toen ik voor het eerst zwanger was, op mijn 27e. (inmiddels bijna 10 jaar geleden, ik ben nu zwanger van de vijfde) Er groeide nieuw leven in mij, en ik wilde alleen het allerbeste voor mijn kleintje! Ik kwam een boek tegen over natuurlijke voeding en ben me gaan verdiepen. Ik gingen lezen over de effecten van suiker en toegevoegde kleur- en smaakstoffen en schrok best wel. Het eerste waar ik toen mee gestopt ben, is snoep en frisdrank. Ik probeerde bewerkt voedsel zo veel mogelijk te vermijden, maar ik legde de nadruk vooral op wat mijn lichaam juist wel nodig had. Dus van wit naar volkoren, veel eieren, groene groenten, genoeg fruit en elke dag een handje noten en gedroogd fruit. (vooral walnoten, abrikozen en dadels zijn goed tijdens de zwangerschap!) Ook leerde ik pure chocolade eten (85% cacao – 1 blokje is genoeg) in plaats van een hele reep melkchocolade en ben ik in de loop van de jaren van 2 naar 0 schepjes suiker in de koffie gegaan. Door gezonder te gaan eten begon ik ook meer energie te krijgen en werd ik eigenlijk zelden ziek. En al mijn zwangerschappe zijn goed verlopen.

Omdat ik de kinderen gezond wilde opvoeden, ben ik havermoutpap als ontbijt gaan eten en heb ik leren bakken met honing of fruit in plaats van suiker. En dan nog maak ik het een stuk minder zoet dan gewoonlijk. Het went snel en ik vind taart van de bakker nu eigenlijk veel te zoet! Op brood doen we naast hartig beleg alleen smeersels zonder toegevoegde suikers. Hagelslag koop ik alleen met de feestdagen. Ook drinken we veel water en kruidenthee, af en toe vruchtensap. Ik leer ook steeds meer over verschillende kruiden. Kamille en munt zijn goed voor je buik en frambozenbladthee zorgt voor een voorspoedige bevalling. Ook probeer ik steeds nieuwe dingen, ik kook nu ook met linzen en kikkererwten bijvoorbeeld en we eten boekweit en quinoa en uiteraard koken we zonder pakjes en zakjes.

Niet te streng

Hoewel ik in het begin heel streng voor mijzelf geweest ben, merk ik nu dat dat ook niet gezond is. Want genieten is ook belangrijk en je hebt nou eenmaal niet altijd tijd om zelf dingen te bakken. Dus af een toe een koekje bij de koffie mag en op een verjaardag doe ik ook niet moeilijk. Chips alleen in het weekend, maar ook niet iedere week. Maar cola zul je mij niet meer zien drinken en snoep haal ik niet in huis. Patat eten we heel af en toe, en dan alleen uit de airfryer want frituren is echt heel slecht. Sommige mensen kiezen er ook voor geen zuivel of vlees meer te gebruiken, wij doen dat wel, met mate. En dan wel roomboter en volle kwark.

Waar het uiteindelijk om gaat, is dat je bewust leeft en eet. Je lichaam heeft bepaalde stoffen nodig om goed te kunnen functioneren, en alles wat je nodig hebt, is te vinden in de natuur. Bewerkt voedsel zit vol met stoffen die je lichaam helemaal niet nodig heeft of zelfs niet kan verwerken. Dat kun je dus beter vermijden. Bij een gezond leven hoort natuurlijk ook genoeg rust en beweging. Als je niet graag naar de sportschool gaat, zorg dan dat je wat vaker de fiets pakt of ga lekker wandelen, dan kom je al een heel eind!

Hier nog even een aantal tips op een rijtje:

  • Vermijd toegevoegde suikers
  • Drink minder koffie en alcohol
  • Elke dag een handje ongebrande noten
  • Minder brood en pasta en alleen volkorenproducten
  • Eet meer groente, bijv. door een salade aan je lunch toe te voegen
  • Eet wat vaker vette vis
  • Drink veel water en kruidenthee
  • Neem de tijd voor je maaltijd, goed kauwen

Welke stappen heb jij genomen om gezonder te gaan leven? laat een berichtje hieronder achter!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

en_USEnglish